káva a zdraví

Káva a zdraví: co víme o účincích kávy v roce 2018

21. 11. 2018 | Katka

Káva a její vliv na zdraví je věčné (a vděčné) téma. Spolu s vejci a mlékem je káva jednou z potravin, u kterých se názory na jejich prospěšnost mění stejně jako jarní počasí. Rozhodli jsme se udělat konečně jasno v tom, co říkají nejnovější vědecké poznatky. Snad vás příjemně překvapí, že káva není takový zabiják, za který je některými vydávána.

Káva a zdraví: co víme o účincích kávy v roce 2018
5 (100%) 3

Na téma „káva a zdraví“ už toho bylo napsáno hodně. Snad nejbouřlivější diskuzi rozpoutalo tvrzení, že káva s mlékem způsobuje prudké křeče dvanácterníku (tedy začátku tenkého střeva) a následkem jsou zažívací a pohybové problémy. Jiní kávě přisuzují pomalu až ďábelské účinky – zahlenění lymfy a střev, výskyt alergií a ekzémů, křeče, neschopnost zhubnout, gynekologické problémy u žen, atd. – a označují ji za prudký jed.

Chcete ochutnant naši kávu?

Zanechte nám zde svůj e-mail a my vám dáme vědět,
až se bude konat veřejná ochutnávka

Podívejme se společně na kloub všem tvrzením, které o kávě kolují. Jaké jsou tedy skutečné účinky kávy na naše zdraví – jsou to nesmysly nebo pravda?

#1 Obsahuje káva toxiny?

#2 Je kofein návykový?

#3 Umí káva ochránit před Parkinsonem a Alzheimerem?

#4 Dehydratuje káva organismus?

#5 Může pití kávy prodloužit život?

#6 Škodí našemu zdraví káva s mlékem?

#7 Smí se pít káva během těhotenství?

 

#1 Obsahuje káva toxiny?

Ne. Kávová zrnka jsou zásobárnou živin, a to hlavně (a naštěstí pro nás) těch prospěšných. Jak už jsme zmiňovali v jednom z předchozích článků, káva je emulzí vody, aromatických olejů a mnoha dalších látek. Právě tomu vděčí za své široké a rozmanité chuťové spektrum.

Šálek středně silné kávy o objemu 100 ml obsahuje 92 mg draslíku, 8 mg hořčíku a 0.7 mg vitamínu B3. Mezi další živiny obsažené v kávě patří vitamíny B2, B5 a B1, dále mangan a fosfor. Ty z nás, kteří si hlídají kalorie, jistě potěší fakt, že káva obsahuje jen zanedbatelné množství tuků, sacharidů a bílkovin. Proto na 100 ml připadá jen 1–2 kcal. Pro výpočet můžete použít např. tuto nutriční kalkulačku.

Pokud vypijete několik šálků kávy denně, přispíváte tím tak (byť malým množstvím) ke zvýšení svého nutričního příjmu.

káva nutriční hodnoty

Z méně prospěšných látek se v kávě může objevit např. stopové množství diterpenů, ochratoxinu, akrylamidu a furanu.

Diterpeny mohou zvyšovat cholesterol. Jejich obsah je ale tak nízký, že účinky na organizmus nestojí za řeč. Krom toho je najdete spíše ve filtrované kávě, protože je obsahují filtrační papíry.

Zdrojem ochratoxinu je plíseň, která se může objevit na špatně skladovaných nepražených (tj. ještě zelených) zrnkách. Stejnou plíseň najdete i na obilovinách nebo sušených vinných hroznech, pokud jsou skladovány v nevhodných podmínkách. Země vyvážející kávu přítomnost ochratoxinu v kávě přísně kontrolují, podléhá i regulaci Evropské unie.

Akrylamid a furan vznikají důsledkem pražení. Některé studie naznačují jejich spojitost s výskytem rakoviny, jedná se však o studie provedené na zvířatech. Žádná studie zatím nebyla schopná prokázat potenciálně škodlivý vliv na zdraví člověka, přesto jsou hodnoty akrylamidu i furanu v potravinách raději omezovány. Konkrétně furan se kromě kávy vyskytuje v množství běžných potravin, mj. i v cereáliích nebo dětských příkrmech.

Suma sumárum, káva je zkrátka potravina jako každá jiná. Konkrétně plísně lze potenciálně najít v každém jídle. Když si koupíte zrnkovou kávu namísto mleté, máte větší šanci uhlídat její kvalitu.

#2 Je kofein návykový?

Teoreticky ano. Kofein je nejznámější a nejaktivnější látka obsažená v kávě. Je významným stimulantem centrální nervové soustavy. Kromě přírodních zdrojů jako jsou kávová zrnka, čajové lístky a kakaová zrnka je uměle přidáván do spousty oblíbených limonád a volně prodejných léků.

Obsah kofeinu v kávě se pohybuje mezi 75–100 mg kofeinu na 100ml šálek. Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) uvedl, že denní příjem nepřesahující 400mg (u těhotných žen do 200mg) není pro člověka nijak nebezpečný. Výzkumy dále prokázaly, že mezi pozitivní účinky kofeinu patří lepší pozornost a zvýšení koncentrace. Proto mohou někteří mít potíže s usínáním, pokud si dají kávu později večer.

Průměrný obsah obsah kofeinu v jednotlivých nápojích (v mg) naleznete v následující tabulce. V závorkách vždy uveden i celkový možný obsah kofeinu v daném nápoji.

obsah kofeinu v kávě

Účinky kofeinu na organismus se velmi liší člověk od člověka. Roli hraje samotná genetická výbava, na každého působí kofein jinak. Mezi klíčové faktory, které ovlivňují zpracovávání kofeinu, patří onemocnění jater, kouření, strava, alkohol a u žen navíc těhotenství.

Dojde-li k předávkování kofeinem, budete roztěkaní, nepůjde vám usnout, dostaví se problémy se zažíváním a svalové křeče, zvýší se vám krevní tlak a rychle rozbuší srdce, budete mít časté nucení dojít si odskočit a paradoxně se může dostavit i svalová slabost.

A ještě k závislosti… Na kávu se nevytváří závislost jako na tvrdé drogy typu kokain a amfetamin. Nicméně je vědecky dokázáno, že káva v mozku aktivuje prakticky totožné chemické látky. Spíše než závislost si na kávu vytvoříte silný návyk. Platí to ale jen pro ty, co denně konzumují opravdu vysoké dávky kofeinu. Tělo si na jeho účinky postupně zvykne a pokud najednou kofein nedostane, projeví se to podobně jako „absťák“ – dost pravděpodobně vás bude bolet hlava, padne na vás únava a malátnost apod.

#3 Umí káva ochránit před Parkinsonem a Alzheimerem?

U Parkinsonovy a Alzheimerovy choroby zatím nevíme jistě. Podle výzkumů se zdá, že kofein je minimálně schopný rozvinutí těchto neurogenerativních onemocnění oddálit. Pravidelný a rozumný příjem kávy (3–5 šálků denně, dle doporučení EFSA) zřejmě též přispívá ke snížení rizika mrtvice.

Existují sice studie, které výše uvedené tvrzení podporují, ale zatím jsou k tomu vědci opatrní. Stále se čeká na rozsáhlejší výzkum, který by tyto teorie potvrdil. Jak se ale zdá, popíjením kávy v rozumném množství rozhodně nic nezkazíte.

Co se týče rakoviny, žádná souvislost s kávou nebyla potvrzena ani vyvrácena. Neexistuje výzkum, který by přinesl jasný důkaz. Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny (IARC) proto kávu zařadila do skupiny látek, které „nelze pro člověka označit jako karcinogenní“.

káva snižuje riziko parkinsona a alzheimera

#4 Dehydratuje káva organismus?

Spíše ne. Podle dosavadních studií pití kávy v rozumné míře (3–5 šálků denně) přispívá k celkovému příjmu tekutin. Nebylo ani potvrzeno, že by bylo škodlivé pít kávu při sportu. V malém množství kofein naopak zvyšuje výdrž. Nicméně stejně jako u souvislosti s Alzheimerem a Parkinsonem se čeká na definitivní potvrzení.

Pravdou je, že studie potvrzují zvýšenou tvorbu moči o 41 % během 24 hodin po požití 6 šálků kávy (a tedy zhruba 642 mg kofeinu). Je ale potřeba vzít v úvahu, že účastníkům výzkumu byl po 5 předchozích dnů příjem kofeinu zakázán, jejich organismy na něj proto reagovaly tak prudce. Pokud pijete kávu pravidelně, tělo je na její příjem zvyklé a není se čeho obávat.

káva odvodňuje

#5 Může pití kávy prodloužit život?

Zdá se, že ano. Studie z roku 2017 zjistila významnou souvislost mezi vyšším příjmem kávy (více než 3 šálky o objemu 237 ml denně) a nižším rizikem úmrtí. Nejvýraznější vliv měla káva na snížení rizika jaterních onemocnění, a to u mužů i u žen.

Jiné studie poukazují na možný vliv kofeinu na kardiovaskulární onemocnění. Pravidelná konzumace 3–5 šálků denně zřejmě přispívá ke snížení rizika úmrtí na kardiovaskulární onemocnění. Tato souvislost ale ještě na definitivní potvrzení čeká.

#6 Škodí našemu zdraví káva s mlékem?

Jak se to vezme. Zde není třeba vědeckých studií, ale rozumné úvahy. Pokud někomu vadí výrazná chuť samotné kávy, je v pořádku ji trochou mléka či smetany zjemnit. Problém může nastat jen ve chvíli, kdy trpíte intolerancí laktózy nebo bílkovin kravského mléka. Stejně tak pokud máte problémy s játry nebo slinivkou, kávou své orgány nepotěšíte (a je jedno, zda v ní je či není mléko).

Problém nastává s přílišnou konzumací „mléčných kávových nápojů“, tj. cappuccina a caffé latte. Abyste docílili hutné a nadýchané pěny, je potřeba pro přípravu použít plnotučné mléko (z odtučněné smetany šlehačku též neušleháte). Pro chuť přidáme pár lžiček cukru a výsledkem je v podstatě kávovo-mléčný dezert plný kalorií, často navíc doplněný nějakým tím dortíkem.

V tomto případě tedy platí staré rčení „všeho s mírou“. Káva s mlékem vám zdraví rozhodně nezničí, ale s jejím množstvím zacházejte opatrně.

škodí káva s mlékem

#7 Smím se pít káva během těhotenství?

Kávu v těhotenství ano, ale… Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) těhotným ženám nedoporučuje konzumovat více než 200 mg kofeinu denně, což jsou zhruba dva šálky. Ženy se pak nemusí bát žádných komplikací.

Výzkumy nepotvrdily přímou souvislost mezi příjmem kofeinu a problémy s neplodností. Jasná shoda nepanuje ani ohledně zvýšeného rizika potratu. Za rizikový se označuje denní příjem kofeinu nad 300 mg. Přímá souvislost ale nebyla zatím jednoznačně potvrzena.

káva v těhotenství

Káva a její vliv na zdraví je velice široké téma, které se těžko vměstná do jednoho článku. Doporučujeme řídit se hlavně tím, jak na kávu reaguje konkrétně váš organismus. Pokud po kávě usnete jak miminko, proč byste si ji nemohli vychutnat i večer. Pokud trpíte vysokým krevním tlakem, je lepší být s pitím kávy střídmý, apod.

Informace pro článek (včetně tabulky o obsahu kofeinu) byly čerpány z webu Institutu pro vědecký výzkum kávy (Institute for Scientific Information on Coffee).

Káva a zdraví: co víme o účincích kávy v roce 2018
5 (100%) 3

Autor: Katka
Sdílet:

Okomentujte článek v diskuzi!

Co musíte o kávě vědět?

Přejít na blog
Poptávkový formulář
20, 50

Ozveme se vám do jednoho pracovního dne

GDPR complaint Jméno, email, telefon jsou nutné položky, pro následnou komunikaci s pověřenou osobou. Data nejsou poskytovány třetí straně